טקסט

ספורט בהעוגן

היי,

השבוע נפגשתי עם יוסי אגם. היה לי מאד חשוב לשמוע ממנו על ספורט בהעוגן, בעיקר על כדור עף ועל התפקידים שהוא לקח על עצמו כמורה לספורט ברמות חפר וענפי ספורט אחרים אחרי שעזב את רמות חפר.

מתברר שבהעוגן תמיד היה ספורט. היו חברים שעוד היו בסלובקיה, לפני העליה, שעסקו בספורט. לפי דבריו של יוסי תמיד היה ספורט בהעוגן, עוד בגן חיים בתחילת שנות 1940.
רוב הקבוצות כדורעף היו שייכות להתיישבות העובדת ובפרט לקיבוצי השומר הצעיר. לקיבוץ העוגן היתה קבוצת כדורעף בין הטובות בארץ. הוותיקים של הקיבוץ הקימו את הקבוצה ושיחקו במרץ עד שהתחילו לצאת לעבודות יזומות בסביבת כפר סבא, ומרוב עייפות רוח התחרותי דעכה. בתקופה הזו נכנס יותר עניין כדורגל ובהעוגן הקימו קבוצה שהתחרתה בליגה ג'. כולם שיחקו בה. קודם וותיקי העוגן ועם הזמן הם פרשו ותפסו את מקומם חברים מחברת הנוער והנגבאים, כמו יונה פלד ומורדי בלייר. יותר מאוחר גם דוד שמחוני הצטרף לקבוצה.
בזמנים ההם לא היה כל כך כללי ברזל, לא כרטיס אדום או כרטיס צהוב, ולעתים המשחק נגמר במכות בין קבוצות היריבים. בהתחלת שנות ה-1960 בנו רפת איפה שהיה מגרש הכדורגל ועם זה נגמרה השתתפות שלנו בליגה. יוסי מספר שסוף שנות ה-1950, תחילת שנות ה-1960 יונה פלד התחיל "לאסוף" חבר'ה מתחומי ספורט אחרים כגון אתלטיקה, ריצה וכדורגל, כולל נערים מקבוצות נרקיס ושיבולים שהיו בוגרים אז, והקים קבוצת כדורעף.
יונה הכניס את הקבוצה הזו לליגה והיא התחילה להיות קבוצה מסודרת עם מאמן ועם ציוד מתאים. בהתחלה נבנה מגרש עם בלטות, ורק אחרי שנים החליפו את הריצוף עם טרהפלקס כפי שהוא עכשיו. בשנים האלו היו מעט אולמות ספורט, אז רוב המשחקים שיחקו במגרשים בחוץ. למעשה הקבוצות של העוגן נבנו מהנערים ונערות ברמות חפר ועד לבוגרים ובוגרות בהעוגן. הצעירים/ות התאמנו בכדורעף ברמות חפר והבוגרים/ות בהעוגן. יונה ניהל את הכל ודאג לכך שיהיו מאמנים ואימונים מסודרים ולציוד, ונסיעות למשחקים.

ב-1970 כאשר יוסי סיים לימודי חינוך גופני בוינגייט הוא התחיל ללמד ברמות חפר. שם הוא גיבש את התלמידים ותלמידות לנושאים כמו אתלטיקה וכדורעף, אבל בעיקר כדורעף. רמות חפר אפשר שהשחקנים ושחקניות יסופקו לפועל העוגן. הקבוצות הגיעו לרמה הכי גבוהה בארץ. קבוצת הבנים לקחה מקום ראשון בין קבוצות הנוער ב-1970 ונסעה לייצג את ישראל בהולנד, באליפות אירופה. יחד עם הקבוצה נסעו יוסי, יונה ואליעזר פוקס. (אגב אליעזר המשיך ולמד שיפוט ונהיה שופט כדורעף.) בתחרות הזו הקבוצה לקחה מקום ראשון, גביע אירופה. בגלל שלקחו מקום ראשון בהולנד, בשנה לאחר מכן האליפות היתה בארץ וכל הקבוצות הגיעו לרמות חפר. צריך לזכור שרמות חפר היה עוד אז פנימייה. יוסי מספר ששלחו את כל התלמידים הביתה, וחדרי השינה ברמות חפר הפכו לבית מלון גדול. FIFA אירופה בנתה 2 מגרשים, אחד ברמות חפר, והשני במשמר השרון, שיפץ את המגרש במעברות, והשכיר את האולם ספורט של רופין. באליפות אירופה הזאת קבוצת הבנות לקחה מקום שני וקבוצת הבנים שלקחו מקום שישי. ב1975 התחלף דור השחקנים וקבוצת הבנים לקחו שוב מקום ראשון באליפות. חשוב לציין שחלק מהשחקניות של הפועל העוגן שיחקו בנבחרת ישראל.

היום אני מעלה צילום של קבוצת הבנים (הצעירים יותר) . הצלם והשנה לא ידועיים, אבל אני חושבת שצולם בסביבות 1973.
עומדים מימין ניתן לזהות: עמית נהיר, יונה פלד, רון ועמירם ורדי, אורי גל, מישי הלמן, עמרם גלילי, מיכאל עזר, איציק רוזמן, וישי קשת. כורעים ברך מימין: גידי רוזמן, אמנון ורדי, שרגא אגם, עמי פלד, אלון נהיר, ואייל הר-גיל. תהנו! כל טוב

Back to top button
דילוג לתוכן