טקסט

"אורווה פרח" או כשהאורווה פרחה | גדי גדיש

מעטים יודעים שהמקום בו שוכן היום אולפן ההקלטות של יאיר ניסימוב, אשר נבנה ב-1975,היה בעבר משכנם של סוסי הקיבוץ.

היו כ-10 סוסים ששימשו את ענפי הקיבוץ השונים. בכדי לספר את סיפור הסוסים, נעזרנו בשאול נשרי ואשר אלון שזוכרים פרטים שלא ידענו.

ההיסטוריה של הסוסים התחילה בכפר סבא, הסיפור מספר שאת הסוסים הראשונים הביא פוקסי מביירות שבלבנון. שמותיהם היו יומבו, אפור וכוכב. (לכוכב היה כתם לבן על המצח).יומבו עבד עם ויצו קורן בעבודות השדה.

עם העליה לקרקע ב-1947,הגיעו גם יומבו ואפור והמשיכו לעבוד כאן. בתחילה היתה האורווה מבנה פח רעוע ואח"כ נבנה מבנה אבן נוח ומרווח.

קבוצת הסוסים לפי שמותיהם:

פולי– סוס לבן אפור, פנסיונר של המשטרה, אשר עבד בעבודות בנין.

אוליביה– ע"ש האוליבר שהחליפה (מקרה נדיר שסוסה מחליפה טרקטור ! ). סוסה אמריקאית אשר שימשה את מוקו ושלמה גרוס בהובלת כביסה, מצרכי מזון ואשפה.

פולי ואוליביה הקימו משפחה והביאו לעולם את עומרה ועושרה.

עומרה– גדלה יפה ועבדה ברפת. יום אחד קרתה תאונה ואליעזר פוטוק ריסס את עומרה בסודה קאוסטית. הטוסיק שלה נכווה קשות ויעקוב הלמן טיפל בה במסירות עד שהבריאה.

טיטו– סוס יגוסלבי, עבד עם נחומקו במלונים. הוא היה סוס עקשן, ואם החזירו אותו באמצע היום לאורווה הוא לא היה מוכן לצאת יותר לעבודה.

הדרה – כשמה, עבדה בהדרים. סוסה ממוצא הונגרי, חרוצה וממושמעת. דוגי עמירם עבד איתה עד שיום אחד היא השתוללה והעיפה אותו והוא נפצע קשה.

עד כאן הסוסים, עכשיו מצטרף אליהם פרד גדול וחזק – איגנץ.

איגנץ הפרד עבד במספוא עם משה הרטמן ואיתן בנדור.

ועוד אחד, ייזכר לטוב, החמור פזיז של משק הילדים. הוא היה כל כך פזיז שנאלצנו למכור אותו.

ולבסוף איצו, האתון של הלול, ששמה כשמו של מרכז הלול, איצו. איצו היתה בעלת אוזן אחת ועם כושר הישרדות בלתי רגיל. היא נפלה לבור סיד ושרדה.

שאול נשרי מספר שכשהיה בכיתה ז', התחפש לסנשו פנשו, העוזר של דון קישוט, ורכב על איצו האתון לתוך חדר האוכל של המוסד במסיבת פורים.

ולסיום, פעם היו פה כ-8 כ"ס, אחד כ"פ ו-2 כ"ח.

זהו… עכשיו חוזרים לאורווה. הוייסה…

Back to top button
דילוג לתוכן